Na prevádzkovanie webu a analýzu návštevnosti používame súbory cookies.
Povoliť Odmietnuť Upraviť
Jazyková verzia: SK

Správa Hlavného kontrolóra mesta Strážske o kontrolnej činnosti za rok 2022

V súlade s §18 f zákona č. 369/1990 Zb. z.. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov predkladám Mestskému zastupiteľstvu Strážske Správu o kontrolnej činnosti za rok 2022.


Hlavný kontrolór mesta Strážske v priebehu hodnoteného obdobia vykonával kontrolnú činnosť, ktorej rozsah vyplýva z príslušných ustanovení zákona č. 369/1990 Z.z. o obecnom zriadení v z. n. p.
Ako hlavný kontrolór som svoju kontrolnú činnosť začal vykonávať dňa 01.01.2022. Správa o kontrolnej činnosti rieši teda obdobie roka 2022, t.j. od 01.01.2022 do 31.12.2022.

Kontrolná činnosť bola vykonávaná v súlade s plánmi kontrolnej činnosti na 1. a 2. polrok 2022, ktoré boli schválené uzneseniami mestského zastupiteľstva č. 263/2021 z 09.12.2021 a uznesením č. 267/2022 z 12.05.2022.

Plán kontrolnej činnosti na prvý polrok 2022 obsahoval kontroly:
1) kontrola vybavovania sťažností a petícií za rok 2021 na MsÚ Strážske
2) kontrola dodržiavania zákona č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám v znení neskorších predpisov v Základnej umeleckej škole Strážske,
3) kontrola použitia vybraných dotácií poskytnutých z rozpočtu mesta v roku 2021,
4) kontrola zúčtovania poskytnutých preddavkov na Mestskom úrade Strážske,
5) kontrola vybavovania sťažností a petícií v MŠ, ZUŠ a CVČ Strážske,
6) kontrola vybraných pokladničných operácií na Mestskom úrade Strážske,
7) kontrola poistenia spravovaného majetku na Mestskom podniku služieb mesta Strážske,
8) kontrola bežných výdavkov - FK 06.2.0 EK 635006 údržba budov, objektov alebo ich častí na Mestskom úrade Strážske.

Plán kontrolnej činnosti na druhý polrok 2022 obsahoval kontroly:
1, kontrola plnenia uznesení prijatých Mestským zastupiteľstvom Strážske za prvý polrok 2022,
2, kontrola systému prehlbovania vedomostí potrebných na výkon funkcie primátora mesta, prednostu mestského úradu a vedúcich zamestnancov mestského úradu a ich financovanie z rozpočtu Mesta Strážske za obdobie roka 2021,
3, kontrola dodržiavania Zákona č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám v podmienkach mestskej samosprávy za obdobie roka 2021,
4, kontrola vybavovania sťažností a petícií v podmienkach Základnej školy Strážske za obdobie roka 2021,
5, kontrola dodržiavania VZN Mesta Strážske č. 2/2022 o pravidlách času predaja v obchode a času prevádzky a služieb,
6, kontrola dodržiavania Zákona č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám v podmienkach Základnej školy Strážske za obdobie roka 2021,
7, kontrola právnej úpravy prevádzky cintorínov, zmluvných podmienok poplatkov za služby a nájomné za prenájom hrobových miest na miestnych cintorínoch, výber a účtovanie poplatkov za obdobie roka 2021.

Podľa obsahového zamerania boli kontroly zamerané ako:
a) kontroly:
- kontrola zákonnosti, účinnosti, hospodárnosti a efektívnosti pri hospodárení s finančnými prostriedkami a majetkom mesta, ako aj v podmienkach organizácií, ktorých je mesto zriaďovateľ resp. zakladateľ,
- kontrola dodržiavania všeobecne záväzných právnych a interných predpisov,
- kontrola plnenia uznesení mestského zastupiteľstva,
- kontrola vybavovania sťažností a petícií v podmienkach mestského úradu, ako aj v podmienkach organizácií, ktorých je mesto zriaďovateľ resp. zakladateľ.

b) na dodržiavanie ustanovení zákonov:
Zákon č. 369/1990 Zb. SNR o obecnom zriadení,
Zákon č. 357/2015 Z.z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
Zákon 431/2002 Z. z. o účtovníctve,
Zákon č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
Zákon č. 138/1991 Zb. o majetku obcí,
Zákon č. 289/2008 Z.z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov,
Zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon),
Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník,
Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník,
Zákon č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií).
Zákon č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy v znení neskorších predpisov
Zákon č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy v znení neskorších predpisov,
Zákon č. 25/2006 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov,
Zákon č. 283/2002 Z.z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov,
Zákon č. 85/1990 Z.z. o petičnom práve
Zákon č. 9/2010 Z. z o sťažnostiach
Zákon č. 83/1990 Zb. Zákon o združovaní občanov,
Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník,
Zákon č. 440/2015 Z.z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
Zákon č. 330/2007 Z.z. o registri trestov a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
Zákon č. 346/2018 Z.z. o registri mimovládnych organizácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
Zákon č. 131/2010 Z.z. o pohrebníctve,
Zákon č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov,
Zákon č. 358/2015 Z.z. o úprave niektorých vzťahov v oblasti štátnej pomoci a minimálnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o štátnej pomoci),
Zákon č. 49/2002 Z.z. o ochrane pamiatkového fondu,
Zákon č.213/1997 Z.z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby
Zákon č. 177/2018 v znení Zákona č. 310/2021.
Zákon č. 291/2002 Z.z. Zákon o Štátnej pokladnici a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
Zákon č. 372/1990 Zb. Zákon Slovenskej národnej rady o priestupkoch,
Zákon č. 96/1991 Zb. o verejných kultúrnych podujatiach,
Zákon č. 355/2007 Z.z. Zákon o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov,

c) na dodržiavanie interných predpisov:
Smernica č. 1/2021 Finančné riadenie a finančná kontrola,
Vnútorný predpis č. 6/2005 Zásady na obeh účtovných dokladov, na vykonávanie dispozícií s finančnými materiálovými a ostatnými prostriedkami a na ich preskúmanie v podmienkach Mesta Strážske,
Smernica č. 1/2017 o aplikácii zákaziek s nízkou hodnotou v zmysle Zákona č. 343/2015 o verejnom obstarávaní a doplnení niektorých zákonov v znení jej Dodatku č. 1,
Smernica č. 2/2021 o postupoch pri verejnom obstarávaní,
Vnútorný predpis č. 7/2005 Zásady hospodárenia s majetkom mesta Strážske v znení jej Dodatku č. 3, Dodatku č. 4 a Dodatku č. 5,
Zásady vybavovania sťažností v podmienkach samosprávy mesta Strážske
VZN č. 5/2010 Mesta Strážske o poskytovaní dotácií z rozpočtu mesta,
Smernica č. 1/2021 Mesta Strážske o finančnom riadení a finančnej kontrole,
Smernica pre výkon finančnej kontroly na MsPS mesta Strážske č. 1/2016,
Zásady vedenia pokladne na MsPS mesta Strážske v znení Dodatku č. 1 a Dodatku č. 2,
Prevádzkový poriadok pohrebnej služby v znení Dodatku č. 1,
VZN č. 4/2015 Prevádzkový poriadok pohrebísk,
Vnútorný predpis č. 5/2005 Organizačný poriadok Mestského úradu v Strážskom vrátane jeho Dodatku č. 1, Dodatku č. 2 a Dodatku č. 3,
Vnútorný predpis č. 1/2005 Pracovný poriadok mestského úradu Strážske,
Zákon č. 289/2008 Z.z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov,
Zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon).

d) na dodržiavanie opatrení a metodických usmernení Ministerstva financií SR:
Opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov (postupy účtovania);
Metodické usmernenie Ministerstva financií Slovenskej republiky k č. MF/010175/2004-42 zo dňa 8. decembra 2004 v znení neskorších predpisov pri triedení výdavkov;

Kontrolnej činnosti podľa zákona č. 369/1990 Z.z. o obecnom zriadení a podľa zákona o finančnej kontrole podliehajú subjekty, ktorými sú:
- mestský úrad,
- rozpočtové a príspevkové organizácie zriadené mestom,
- právnické osoby, v ktorých má mesto majetkovú účasť a iné osoby, ktoré nakladajú s majetkom mesta, alebo ktorým bol majetok mesta ponechaný do užívania a to v rozsahu týkajúcom sa tohto majetku,
- osoby, ktorým boli poskytnuté z rozpočtu mesta účelové dotácie, alebo návratné finančné výpomoci, či nenávratné finančné výpomoci podľa osobitného predpisu v rozsahu nakladania s týmito prostriedkami.

V roku 2022 hlavný kontrolór vykonal nasledovné kontroly v súlade s plánmi kontrolnej činnosti na 1. a 2. polrok 2022.

Kontroly na základe Plánu kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra mesta na prvý polrok 2022:

1. Kontrola vybavovania sťažností a petícií za rok 2021 na MsÚ Strážske.
Cieľom kontroly bolo získať prehľad a preveriť dodržiavanie zákonných noriem
Z hľadiska postupu Mestského úradu Strážske pri vybavovaní sťažností a petícií hlavný kontrolór konštatoval, že kontrolou neboli zistené žiadne nedostatky.

2. Kontrola dodržiavania zákona č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám v znení neskorších predpisov v Základnej umeleckej škole Strážske.
Cieľom kontroly bolo dodržiavanie ustanovení zákona č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám.
Kontrolou bolo zistené, že na webovom sídle organizácie chýba oznam o sadzobníku správnych poplatkov, ktoré povinná osoba vyberá za správne úkony, sadzobník úhrad za sprístupňovanie informácii (§ 5 ods. 1 písm. f) a taktiež hlavný kontrolór upozornil na dôslednejšie dodržiavanie povinného zverejňovania zmlúv, dodatkom k zmluvám a zverejňovaniu faktúr (dodržiavanie zákonom stanovených lehôt), aby bolo zrejmé, kedy bola faktúra uhradená a kedy bola zverejnená.

3. Kontrola použitia vybraných dotácií poskytnutých z rozpočtu mesta v roku 2021.
Cieľom kontroly bolo preveriť vyúčtovanie dotácií  a dodržiavanie VZN mesta Strážske č. 5/2010 o poskytovaní dotácií z rozpočtu mesta Strážske, ako aj preveriť dodržiavanie zákonných noriem.
Kontrolou bolo zistené niekoľko menších porušení platných právnych predpisov, ako aj VZN mesta a kontrola bola ukončená s viacerými upozorneniami a odporúčaniami. Niektoré sa podarilo odstrániť už počas kontroly, ďalšie je potrebné odstrániť v čo najskoršom termíne.

4. Kontrola zúčtovania poskytnutých preddavkov na Mestskom úrade Strážske.
Cieľom kontroly bolo získať prehľad a preveriť dodržiavanie zákonných noriem (Zákon č. 431/2002 Z.z. o účtovníctve, Zákon č. 138/1991 Zb. o majetku obcí) a preverenie, či preddavky, ktoré boli poskytnuté z rozpočtu mesta, boli použité a zúčtované v súlade s platnými právnymi predpismi a vnútornými predpismi mesta.
Kontrolou použitia a zúčtovania poskytnutých preddavkov z rozpočtu mesta v roku 2021, hlavný kontrolór nezistil žiadne nedostatky a ani pochybenia. Jediné, čo sa niekoľko krát objavilo, boli chýbajúce podpisy a vyznačenia úkonov pri základnej finančnej kontrole, na čo
už počas kontroly boli zamestnanci zodpovední za túto činnosť aj upozornení.
Taktiež hlavný kontrolór odporučil prijať nový interný predpis Smernicu o finančnom riadení a finančnej kontrole, v ktorej by bol zakomponovaný aj Dodatok č. 4 zo dňa 08.04.2020 k Zásadám vrátane novely Zákona č. 357/2015 Z.z. o finančnej kontrole a audite a tiež tie skutočnosti by mali byť obsiahnuté v novom internom predpise, ktoré by podrobne stanovili lehoty, dokedy musí zamestnanec, ktorému bol poskytnutý preddavok z rozpočtu mesta, tento preddavok vyporiadať a taktiež aby bolo určené, ktorý vedúci zamestnanec mesta bude schvaľovať poskytnutie preddavku do akej sumy a ktorý vedúci zamestnanec nad istú sumu tak, ako to bolo stanovené v Zásadách platných do 31.03.2021.

5. Kontrola vybavovania sťažností a petícií v MŠ, ZUŠ a CVČ Strážske.
Cieľom kontroly bolo získať prehľad a preveriť dodržiavanie zákonných noriem (Zákon NR SR č. 9/2010 Z.z. o sťažnostiach v znení neskorších predpisov a Zákon č. 85/1990 Zb. o petičnom práve v znení neskorších predpisov).
Z hľadiska postupu Materskej školy, Družstevná 506, Strážske; Základnej umeleckej školy, Družstevná 509, Strážske a Centra voľného času, Družstevná 509, Strážske pri vybavovaní sťažností a petícií  hlavný kontrolór konštatuje súlad so Zákonom č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach, Zákonom č. 85/1990 Zb. Zákon o petičnom práve a so Smernicou č. 2/2018 o podávaní, prijí- maní, evidovaní sťažností v podmienkach MŠ, so Smernicou č. 1/2018 o podávaní, prijímaní, evidovaní a vybavovaní sťažností v podmienkach ZUŠ a s Vnútorným predpisom č. 2/2017 Zásady vybavovania sťažností v podmienkach Centra voľného času Strážske a hlavný kontrolór konštatuje, že kontrolou neboli zistené žiadne nedostatky.

6. Kontrola vybraných pokladničných operácií na Mestskom úrade Strážske.
Cieľom kontroly bolo preveriť dodržanie efektívnosti, účinnosti a účelnosti pri uplatňovaní všeobecne záväzných právnych predpisov, vnútorných smerníc v postupe zamestnancov kontrolovanej osoby pri vedení a nakladaní s pokladničnou hotovosťou, príjmami a výdavkami pokladne.
Čo sa týka kontroly vybraných pokladničných operácii v roku 2021, t.j. tie pokladničné operácie, ktoré boli podrobené podrobnejšej kontrole (mesiac január 2021 a mesiac december 2021), hlavný kontrolór nezistil žiadne nedostatky a ani pochybenia čo sa týka účtovného zaradenia dokladov na základe usmernenia ministerstva financií Slovenskej republiky. Pokladničné doklady, ktoré boli podrobené dôkladnej kontrole (ako príjmové, tak aj výdavkové), spĺňali všetky zákonné náležitosti. Jediné, čo sa veľmi často objavilo, boli chýbajúce podpisy a vyznačenia úkonov pri základnej finančnej kontrole, na čo už počas kontroly boli zamestnanci zodpovední za túto činnosť aj upozornení (podobne, ako to bolo počas kontroly preddavkov za rok 2021). Aj v tomto tu prípade taktiež hlavný kontrolór odporúča prijať nový interný predpis Smernicu o finančnom riadení a finančnej kontrole, v ktorej by bol zakomponovaný aj Dodatok č. 4 zo dňa 08.04.2020 k Zásadám vrátane novely Zákona č. 357/2015 Z.z. o finančnej kontrole a audite a tiež tie skutočnosti by mali byť obsiahnuté v novom internom predpise, ktoré by podrobne stanovili lehoty, dokedy musí zamestnanec, ktorému bol poskytnutý preddavok z rozpočtu mesta, tento preddavok vyporiadať a taktiež aby bolo určené, ktorý vedúci zamestnanec mesta bude schvaľovať poskytnutie preddavku do akej sumy a ktorý vedúci zamestnanec nad istú sumu tak, ako to bolo stanovené v Zásadách platných do 31.03.2021. To isté sa týka aj vyúčtovania pracovných ciest zamestnancov mestského úradu.
Tak, ako aj pri kontrole preddavkov, aj v tomto prípade, podľa názoru hlavného kontrolóra boli Zásady platné do 31.03.2021 veľmi zrozumiteľné, len ich bolo treba čo najskôr zaktualizovať v zmysle platných právnych predpisov a to vrátane príloh.

7. Kontrola poistenia spravovaného majetku na Mestskom podniku služieb mesta Strážske.
Cieľom kontroly bolo získať prehľad a preveriť dodržiavanie zákonných noriem (Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve, Zákon č. 138/1991 Zb. o majetku obcí) a preverenie zákonnosti, účinnosti a efektívnosti nakladania so zvereným majetkom, dodržiavanie platných právnych a interných predpisov.
Kontrolou neboli zistené žiadne pochybenia a ani nedostatky. Jediné, čo hlavného kontrolórovi chýbalo je chýbajúce poistenie kontrolovaného subjektu ako takého voči vzniknutým prípadným škodám pri výkone činnosti (napríklad, ak by došlo k spôsobeniu škody na majetku tretích subjektov pri kosení trávnatých plôch a krovín na území mesta Strážske zo strany zamestnanca Mestského podniku služieb mesta Strážske). Z tohto dôvodu hlavný kontrolór odporučil kontrolovanému subjektu poistiť Mestský podnik služieb mesta Strážske voči prípadným vzniknutým rizikám z prípadným škôd pri výkone činnosti za dodržania zásady účelnosti, efektívnosti a hospodárnosti.

8. Kontrola bežných výdavkov - FK 06.2.0 EK 635006 údržba budov, objektov alebo ich častí na Mestskom úrade Strážske.
Cieľom kontroly bola kontrola hospodárenia a nakladania s majetkom mesta so zameraním na dodržiavanie zákonnosti, hospodárnosti, efektívnosti, účelovosti a účinnosti s finančnými prostriedkami v súlade s platnými právnymi predpismi a vnútornými predpismi mesta.
Kontrolou bežných výdavkov (údržba budov, objektov alebo ich častí na Mestskom úrade Strážske) neboli zistené žiadne nedostatky či pochybenia. Boli však dané odporúčania vypracovať novú smernicu o verejnom obstarávaní (Smernica č. 2/2021 o postupoch pri verejnom obstarávaní) a taktiež vypracovať aj novú smernicu o aplikácii zákaziek s nízkou hodnotou (Smernica č. 1/2017 o aplikácii zákaziek s nízkou hodnotou v zmysle Zákona č. 343/2015 o verejnom obstarávaní a doplnení niektorých zákonov v znení jej Dodatku č. 1), ktoré by korešpondovali platný zákon o verejnom obstarávaní (Zákon č. 343/2015 Z.z.), nakoľko medzičasom došlo k novele Zákona č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní.

Kontroly na základe Plánu kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra mesta na druhý polrok 2022:

1. Kontrola plnenia uznesení prijatých Mestským zastupiteľstvom Strážske za prvý polrok 2022.
Cieľom kontroly bolo skontrolovať plnenie vybraných uznesení prijatých Mestským zastupiteľstvom Strážske a overiť objektívny stav kontrolovaných skutočnosti a ich súlad so všeobecne záväznými právnymi predpismi.
Predmetnou kontrolou plnenia uznesení z prvého polroka 2022 bolo konštatované, že zo strany kontrolovaného subjektu došlo k splneniu povinností vyplývajúcich z prijatých uznesení. Uznesenia, ktoré ešte v čase kontroly neboli splnené, boli v lehote na ich splnenie resp. pri schválených dotáciách z rozpočtu mesta nedošlo k čerpaniu týchto finančných prostriedkov zo strany ich žiadateľov. Hlavný kontrolór však upozornil na skutočnosť, že na webovom sídle mesta neboli zverejnené všetky nájomné zmluvy. Z tohto dôvodu bolo odporúčané kontrolovanému subjektu zverejniť nájomné zmluvy na byty.

2. Kontrola systému prehlbovania vedomostí potrebných na výkon funkcie primátora mesta, prednostu mestského úradu a vedúcich zamestnancov mestského úradu a ich financovanie z rozpočtu Mesta Strážske za obdobie roka 2021.
Cieľom kontroly bolo zistiť, či sa v podmienkach Mesta Strážske a Mestského úradu v Strážskom správne uplatňujú ustanovenia Zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení a všeobecne záväzné právne predpisy a vnútorných predpisy mesta  o financovaní vzdelávania predstaviteľov mesta.
Vykonanou kontrolou systému prehlbovania vedomostí potrebných na výkon funkcie primátora mesta, prednostu mestského úradu a vedúcich zamestnancov mestského úradu a ich financova- nie z rozpočtu Mesta Strážske za obdobie roka 2021 neboli zistené žiadne nedostatky čo sa týka porušení platných právnych predpisov a tiež neboli zistené nedostatky súvisiace s účelnosťou a hospodárnosťou. Hlavný kontrolór však odporučil prepracovať Vnútorný predpis č. 5/2005 Organizačný poriadok Mestského úradu v Strážskom vrátane jeho Dodatku č. 1, Dodatku č. 2 a Dodatku č. 3 tak, aby z dôvodu lepšej zrozumiteľnosti a prehľadnosti boli do vnútorného predpisu zakomponované tieto dodatku spôsobom „Úplné znenie“

3. Kontrola dodržiavania Zákona č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám     v podmienkach mestskej samosprávy za obdobie roka 2021.
Cieľom kontroly bolo preverenie dodržiavania ustanovení zákona č.211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám.
Vykonanou kontrolou dodržiavania Zákona č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informá- ciám v podmienkach mestskej samosprávy za obdobie roka 2021 môžem konštatovať, že neboli zistené žiadne nedostatky.

4. Kontrola vybavovania sťažností a petícií v podmienkach Základnej školy Strážske za     obdobie roka 2021.
Cieľom kontroly bolo získať prehľad a preveriť dodržiavanie zákonných noriem.
Vykonanou kontrolou vybavovania sťažností a petícií v podmienkach Základnej školy Strážske Mierová 1, Strážske, so sídlom: Mierová 1, Strážske neboli zistené žiadne nedostatky.

5. Kontrola dodržiavania VZN Mesta Strážske č. 2/2022 o pravidlách času predaja v obchode a času prevádzky a služieb.
Cieľom kontroly bolo preveriť dodržiavanie ustanovení VZN Mesta Strážske č. 2/2022 o pravidlách času predaja v obchode a času prevádzky a služieb.
Vykonanou kontrolou bolo zistených 12 oznámení resp. zaznamenaných podnetov vlastnou činnosťou riešených mestskou políciou Strážske. V štyroch prípadoch ako porušenie VZN mesta Strážske a to ako prekročenie zatváracích hodín, čo je väčšinou so spáchaním správnych deliktov v  súbehu so spáchaným priestupkom.
Príslušníci Obvodného oddelenia Policajného zboru Strážske počas kontrolovaného obdobia riešili celkovo 13 oznámení, z ktorých 12 bolo telefonických oznámení a jedno oznámenie bolo urobené osobne na Obvodnom oddelení Policajného zboru Strážske. Zároveň príslušníci Ob- vodného oddelenia Policajného zboru Strážske riešili porušenie otváracích hodín v niektorých
z prevádzok na území mesta Strážske v dvoch prípadoch.
Regionálny úrad verejného zdravotníctva Michalovce v kontrolovanom období nezaznamenal žiaden podnet.
Taktiež počas kontrolovaného obdobia z 85 doručených oznámení o konaní spoločenského podujatia, na ktoré sa vzťahuje nutnosť oznámiť ho mestu, bolo až 36 oznámení takých, kde prevádzkovatelia/organizátori nedodržali lehotu 7 dní potrebnú na oznámenie takéhoto podujatia, čo je v rozpore s platným VZN č. 2/2022 Čl. III bod. 3), čo je percentuálne vyše 40 % oznámení.
Keďže sa podľa názoru hlavného kontrolóra jednalo o pomerne vysoké číslo, do budúcna bolo  odporúčané pri oneskorenom doručení Oznámenia o usporadúvaní takéhoto podujatia uplatniť sankcie v zmysle Čl. V bod. 1) VZN č. 2/2022 resp. v predmetnom VZN č. 2/2022 zadefinovať aj poplatok/sankciu pre prípad oneskoreného oznámenia o organizovaní podujatia v zmysle Čl. III bod. 3) VZN č. 2/2022.
Takže bolo odporúčané v záhlaví listiny „Oznámenie o usporiadaní podujatia“ uvádzať všetky údaje o oznamovateľovi tak, ako je to uvedené v platnom VZN.

7. Kontrola právnej úpravy prevádzky cintorínov, zmluvných podmienok poplatkov za služby a nájomné za prenájom hrobových miest na miestnych cintorínoch, výber a účtovanie poplatkov za obdobie roka 2021.
Cieľom kontroly bolo získať prehľad a preveriť dodržiavanie zákonných noriem, účelnosť, efektívnosť a hospodárnosť nakladania s majetkom a finančnými prostriedkami.
Kontrolou boli zistené nedostatky, ako je:
a) pozemky v objekte cintorína na ul. Osloboditeľov a cintorín Krivošťany nie sú majetkovo vysporiadané. Z tohto dôvodu bolo dané odporúčanie Mestu Strážske ako zriaďovateľovi Mestského podniku služieb mesta Strážske v budúcnosti majetkovo vysporiadať tieto pozemky,
b) pri nájomných zmluvách na hrobové miesta absentoval údaj o základnej finančnej kontrole; do budúcna bolo tiež dané odporúčanie pri zmluvách vykonávať základnú finančnú kontrolu v zmysle zákona a internej smernice;
c) taktiež pri vystavených faktúrach chýbal údaj o základnej finančnej kontrole; do budúcna bolo dané odporúčanie pri týchto faktúrach vykonávať základnú finančnú kontrolu v zmysle zákona a internej smernice;
d) príjem peňažnej hotovosti do pokladne z pohrebnej služby evidovať cez elektronickú registračnú pokladnicu s výnimkou úkonov, ktorých evidencia nepodlieha elektronickej registračnej pokladnici;
e) k zmluve o výkone správy majetku bolo dané odporúčanie doplniť pozemky, ktoré tvoria cintoríny na území mesta, ktorých pozemkov je mesto vlastníkov v budúcnosti tiež doplniť o pozemky, ktoré mesto majetkovo vysporiada na účely pohrebísk;
f) taktiež bolo dané odporúčanie uzatvoriť nájomné zmluvy na hrobové miesta na cintoríne ul. Vihorlatská resp. formou VZN vylúčiť tieto hrobové miesta z povinnosti uzatvárať nájomné zmluvy na hrobové miesta;
g) súčasne bolo dané odporúčanie zverejňovať nájomné zmluvy na hrobové miesta v zmysle zákona s prihliadnutím na ochranu osobných údajov.
Z naplánovaných kontrol na druhý polrok 2022 nebola ku koncu roka 2022 uzatvorená iba jedna kontrola a to:
6. Kontrola dodržiavania Zákona č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám     v podmienkach Základnej školy Strážske za obdobie roka 2021.
Kontrola bola otvorená dňa 05.12.2022 doručením Oznámenia o otvorení kontroly, ktoré oznámenie zároveň obsahuje aj požiadavku o predloženie dokumentov ku kontrole. Predpoklad uzavretia kontroly je mesiac január 2023.

Ďalšou činnosťou hlavného kontrolóra bolo vypracovanie odborného stanoviska k Záverečnému účtu mesta Strážske za rok 2021, ktoré MsZ v Strážskom vzalo na vedomie na rokovaní MsZ dňa 12.05.2022 Uznesením č. 267/2022 písm. A, ods. 4.

Taktiež bol hlavný kontrolór požiadaný o vypracovanie odborného stanoviska k dodržaniu podmienok prijatia finančných prostriedkov z bankového úveru (návratné zdroje financovania). MsZ v Strážskom vzalo na vedomie Stanovisko hlavného kontrolóra mesta k dodržaniu podmienok prijatia úveru na rokovaní MsZ dňa 12.05.2022 Uznesením č. 267/2022 písm. A, ods. 6.

Odborné Stanovisko hlavného kontrolóra mesta k návrhu rozpočtu mesta Strážske na rok 2023 a viacročného rozpočtu na roky 2024 – 2025, ktoré MsZ v Strážskom vzalo na vedomie na rokovaní MsZ v Strážskom dňa 15.12.2022 Uznesením č. 271/2022 písm. A, ods. 5.

Medzi ďalšie činnosti hlavného kontrolóra v roku 2022 bola pravidelná účasť na zasadnutiach mestského zastupiteľstva. V roku 2022 sa uskutočnilo osem zasadnutí mestského zastupiteľstva

Priebežné konzultácie s vedúcou ekonomického oddelenia, prednostom MsÚ a náčelníkom MsP.

Účasť na pravidelných vzdelávacích aktivitách, on-line školenia, prezenčné školenie a účasť na Konferencii kontrolórov územnej samosprávy a individuálne vzdelávanie sa.

Osobná účasť na konferencií Združenia hlavných kontrolórov SR (Lučenec, september 2022).

Účasť na zasadnutí Finančnej komisie, Bytovej komisie a Komisie obchodu a podnikateľskej.

Vypracovanie Návrhu plánu kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra mesta Strážske na druhý polrok 2022, ktorý bol MsZ v Strážskom schválený na rokovaní MsZ Strážske dňa 12.05.2022 Uznesením číslo 267/2022 písm. B, ods. 12.

Vypracovanie Návrhu plánu kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra mesta Strážske na prvý polrok 2023, ktorý bol MsZ v Strážskom schválený na rokovaní MsZ Strážske dňa 15.12.2022 Uznesením číslo 271/2022 písm. C, ods. 7.

Taktiež sa hlavný kontrolór zúčastnil na poradách primátora mesta so zamestnancami mesta a poslancami MsZ Strážske.

Zároveň hlavný kontrolór v mesiaci máj 2022 absolvoval akreditovaný vzdelávací kurz s názvom Základy kontroly v územnej samospráve, ktorý organizovalo Regionálne vzdelávacie centrum Košice, čím získal Osvedčenie o absolvovaní akreditovaného vzdelávacieho programu ďalšieho vzdelávania.

Strážske  16. 01. 2023

Mgr. Ján Škutka
hlavný kontrolór